کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه برتر خرمشهر
کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه برتر خرمشهر

به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد نشست خبری مدیرکل با رسانه ها


http://www.khozestanpl.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=4f18a0e4-a6f8-47bd-9509-018da8affe7a

به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد نشست خبری مدیرکل با رسانه ها به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی نشست خبری مدیرکل با رسانه ها برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، روز شنبه 21/8/95 و در آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، کنفرانس خبری مدیرکل کتابخانه های عمومی با رسانه ها برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام سید لطف الله سپهر، با بیان اینکه استمرار و نشر اسلام ناب محمدی(ص) در جهان به همت اصحاب رسانه اجرایی می شود، گفت: نقش مطبوعات در انتشار معارف دینی و اسلام پویا کمتر از واعظان، مبلغان و روحانیون نیست.
 وی با اشاره به اینکه معتقدم از آنجا که مطبوعات و خبرگزاری ها با همه اقشار جوامع بشری در ارتباط هستند تاثیرپذیری بیشتری نسبت به منبر و تریبون های دیگر دارند، اضافه کرد: خبرنگاران باید در حوزه نشر معارف دینی، کار علمی، پژوهشی و تحقیقی انجام دهند.
 حجت الاسلام سپهر، با گرامی داشت هفته کتاب از 24 آبان، از همکاری نشریات استان طی یکسال گذشته با این نهاد تقدیر کرد و افزود: خواندن و مطالعه در مکتب اسلام در روایات متعدد و سخنان بزرگان از جمله امام راحل(ره) بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 وی اظهار کرد: همه صاحب نظران علوم معتقدند خواندن و نوشتن در سلامت جامعه نقش اساسی و محوری دارد و اگر جامعه ‌ای بخواهد سطح بزهکاری و مشکلات اجتماعی خود را کاهش دهد، باید میزان مطالعه و انگیزه مطالعه را در جامعه ساماندهی می‌ کند.
 وی با بیان اینکه علاوه بر دستگاه های فرهنگی که بودجه بسیار کمی دارند، کلیه سازمان ها و صنایع بزرگ استان، معاونت فرهنگی دارند و این نشانه اهمیت این بخش است، تصریح کرد: با این وجود بخش فرهنگ مغفول مانده و لازم است این دستگاه ها بخشی از درآمد خود را به امور فرهنگی و به ویژه کتابخوانی اختصاص دهند.
 سپهر  تصریح کرد: اعتباراتی که در حوزه نفت، ملی حفاری، فولاد اکسین و منطقه آزاد هزینه می ‌شود اگر خروجی آنها برنامه ریزی شده باشد مشکل هنری، سینمایی و کتابخوانی در خوزستان نخواهیم داشت اما این شرکت ها در خوزستان برای رشد اندیشه و مطالعه چه خدمتی به نهاد کتابخانه‌ های استان کردند؟
 مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، از فعالیت 215 کتابخانه عمومی در استان خبر داد و اظهار کرد: همچنین چهار کتابخانه در حال نوسازی و بهسازی و 18 کتابخانه در حال ساخت است و بالغ بر 30 پروژه کتابخوانی کلنگ زنی می شود.
 وی با بیان اینکه پروژه هایی که از سال گذشته کلنگ زنی شده بود بین 40 تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، ابراز کرد: بیش 142 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند و 2 میلیون و 535 هزار و 466 جلد کتاب در کتابخانه های استان موجود است.
وی با اشاره به اینکه به زودی 100 هزار جلدی شدن کتاب های کتابخانه مرکزی استان  را جشن می گیریم، اذعان داشت: کتابخانه ها رسالت بزرگی دارند و اگر جایگاه کتابخوانی توسط اصحاب رسانه و مطبوعات تبیین شود، جامعه ای دانا، پویا، سالم و پیشرفته خواهیم داشت.
 حجت الاسلام سپهر، نقش کتابخانه ها را در ارتقای دانایی جامعه تاثیرگذار دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به منابع موجود، نیروی انسانی، صندلی مطالعه و... ظرفیت این را داریم که بتوانیم به بیش از 500 هزار نفر سرویس دهی کنیم.
 وی بر پرداخت سهم درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی تاکید کرد و ادامه داد: در برخی استان ها شهرداری ها تا 2 درصد درآمدهای خود را به کتابخانه ها پرداخت کردند ولی در کلانشهرها برای پرداخت نیم درصد کوتاهی می کنند.
 وی یاد آور شد: در خوزستان کتابخانه دیجیتال نداریم و در بسیاری از مناطق حاشیه اهواز کتابخانه مناسب یا نهادی وجود ندارد و دلیل آن کمبود بودجه است که اگر شهرداری ها به تعهدات خود عمل کنند می توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.
 مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، بیان کرد: با همکاری استاندار خوزستان توانستیم بخشی از مطالبات خود که بالغ از 35 میلیارد ریال بود دریافت کنیم و 35 میلیارد ریال هم نهاد کتابهانه های عمومی کشور از اعتبارات استان ها به خوزستان تخصیص داد. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بدهی شهرداری های خوزستان به کتابخانه های عمومی بالغ بر 300 میلیارد ریال است، اضافه کرد: این مبلغ بدهی از سال 1383 تاکنون بوده و بخش اعظم آن مربوط به شهرداری کلانشهر اهواز است.
 وی همچنین با تقدیر از فعالیت خیرین در امر کتابخوانی، گفت: اولین انجمن خیرین کتابخانه ساز در شهرستان مسجدسلیمان تاسیس شد و در حال حاضر کمک های خوبی را از سوی خیرین استان در زمینه اهدای زمین، بازسازی و ساخت کتابخانه، منابع، تجهیزات و... شاهدیم.
 حجت الاسلام سپهر، افزود: با مذاکراتی که با بنیاد برکت صورت گرفته، بنا شده در شهرهایی همچون کارون و حمیدیه و برخی مناطق محروم و روستاها کتابخانه احداث شود و ده ها پروژه کتابخانه سازی در اماکن حاشیه اهواز، دزفول، آبادان، شوشتر، ماهشهر و... احداث می شود.
 وی یکی از مهم ترین مطالبات جامعه فرهنگی و متمدن از حاکمیت و مسئولان را داشتن کتابخانه هایی بهره مند، توانمند، غنی و پویا دانست و تاکید کرد: با وجود همه کمبودها، خوشبختانه قوی ترین و جامع ترین کتابخانه ها را بخش نابینایان و کودک داریم و سالانه بیش از 500 رونمایی کتاب و نشست کتابخوان برگزار می شود.
 وی زنگ کتابخوانی در مدارس، جلسات نقد کتاب ملی، طرح اهدا و نذر کتاب، افتتاح چهار باب کتابخانه در ملاثانی، شوشتر و شوش، تکمیل کتابخانه مشارکتی شهدای شریعتی در بهبهان به عنوان اولین کتابخانه دیجیتال استان، عضویت رایگان در 24 آبان برای همه اقشار در کتابخانه ها، 120 نشست کتابخوان، 90 نشست کتابخوانی در مدارس، 26 جلسه نقد و بررسی کتاب، 17 رونمایی از تالیفات استان، 22 نمایشگاه کتاب و... را از جمله برنامه های هفته کتاب دانست.

 

زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس مینوشهر نواخته شد


آئین زنگ کتاب و کتاب‌خوانی هم‌زمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به‌صورت نمادین در مدرسه بنت‌الهدی صدر مینوشهر و با حضور جمعی از مسئولان مینوشهری نواخته شد. ...

 

زنگ کتاب و کتابخوانی مینوشهر

به گزارش پایگاه خبری خرمشهر ما، آئین زنگ کتاب و کتاب‌خوانی هم‌زمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار به‌صورت نمادین در مدرسه بنت‌الهدی صدر مینوشهر و با حضور جمعی از مسئولان مینوشهری نواخته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد عادل پور در این آئین با اشاره به جایگاه ارزشمند کتاب و کتاب‌خوانی کتاب منشأ دانایی و آگاهی دانست و افزود: یکی از بدترین خسارت‌ها را برای دانش آموزان تنبلی در خواندن کتاب است مسئولان باید با تدوین برنامه‌های متنوع و کتاب محور کتاب‌خوانی را در میان دانش آموزان تقویت کنند.

زنگ کتاب و کتابخوانی مینوشهر

امام‌جمعه مینوشهر عنوان کرد: آموزش‌وپرورش، کتابخانه‌های عمومی و شهرداری باید با هم‌افزایی زمینه معرفی کتاب و انس با کتاب‌خوانی در جامعه را فراهم کنند.

محمدی پارسا نیز در این آئین با تقدیر از توجه و تلاش مسئولان مینوشهری، انس با کتاب را بهترین ثمره دوران نوجوانی و جوانی خواند و گفت: از دانش آموزان می‌خواهیم در دوران دانش‌آموزی که دوره نوجوانی و جوانی است با کتاب مأنوس باشند تا توشه‌ای از دانایی و آگاهی را برای آینده خود در برگیرند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرمشهر استفاده کتاب‌های رمان کوچک را برای آغاز مطالعه به دانش آموزان توصیه کرد.

کسانی که بیشتر مطالعه می‌کنند بیشتر عمر می‌کنند


با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه کتابدرمانی انجام شده است، پژوهش‌های زیادی در این زمینه انجام شده، آقای بکالوی بر روی ۳۵۳۶ نفر در مدت ۱۲ سال تحقیقاتی انجام می‌دهند. این افراد را به سه گروه تقسیم می‌کند. یک گروه کسانی که اصلا مطالعه نمی‌کنند، یک گروه کسانی که هفته‌ای ۳.۵ ساعت مطالعه می‌کنند و یک گروه هم کسانی که بیشتر از ۳.۵ ساعت مطالعه می کنند. در این مطالعه مشخص می‌شود کسانی که بیشتر از ۳.۵ ساعت مطالعه کردند، ۲۳ درصد کمتر مرده‌اند. آنها که ۳.۵ ساعت مطالعه کردند ۱۷ درصد بیشتر دیگران زنده مانده‌اند. نتیجه این مقاله در یک جمله جالب می‌شود. کسانی که بیش از ۳.۵ ساعت در هفته مطالعه می‌کنند ۲ سال طول عمر بیشتری دارند. در سال ۲۰۱۳ نیز مطالعه‌ای انجام شده است که نشان می‌دهد کتاب‌درمانی و مطالعه میل به زیاد خوردن را کاهش می‌دهد. کسانی که مشکل پرخوری عصبی دارند با مطالعه مشکل‌شان برطرف می‌ کند. 

برگرفته از سایت نهاد کتابخانه های عمومی کشور بخشی از گفته های حسین فاطمی اطهر در مورد کتابخوانی و کتابدرمانی