کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه برتر خرمشهر
کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه عمومی شهید شریف

کتابخانه برتر خرمشهر

برگزاری نشست کتابخوان تیردر کتابخانه عمومی شهید شریف خرمشهر


 

 نشست های کتابخانه ای کتابخانه عمومی شهید شریف 


*کتاب:   حجاب وحقوق زن درترازوی اندیشه وایمان   * نویسنده:  مهدی طیب   * معرفی‌کننده: شیرین جرلان عریض

                                         * ناشر: سفینه   * سال نشر:1387              *موضوع:دین

متن معرفی:

دراین کتاب میخوانیم اقتضای زیبایی جلوه گری است و کسی که خود را زیبا می داند، فطرتاًدر صدد جلوه گری بر می آید. این امر فطری، اگر با دانایی و بصیرت تلفیق نشود، زن را که در آفرینش پیکر، بهره ی بیشتری از لطافت و جمال نصیبش گشته است، به سوی خودآرایی و خودنمایی در جامعه سوق می دهد و در پی آن، خسارات و آسیب های مهلکی، ابتدا دامنگیر خود زن و سپس گریبانگیر مردها و نهایتاً جامعه خواهد شد. این همان معضلی است که جامعه ی کنونی ما به شدّت با آن مواجه است.تلاش در جهت تبیین معقول و خردپذیر حجاب برای نسل جوان فرهیخته و اهل تفکّر، ضرورتی حیاتی برای جامعه ی امروز ماست. کاوش در جهت شناخت علل و عوامل سست شدن

تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شان بالایی برخوردار نبوده و غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند، اما با رشد روز افزون آگاهی های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، این پرسش مطرح شد که جایگاه واقعی زنان در جامعه و خانواده کدام است و چگونه می توان حقوق از دست رفته زنان را استیفا کرد. در این راستا به یقین می توان گفت که ادیان الهی بویژه دین خاتم، بیش از همه به احیای شخصیت والای زن همت گماشته اند و خداوند متعال بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر اعم از زن و مرد فراروی آنان گشوده است. معارف و الگوهای حیات بخش اسلام اگر چه در مسیر احیای شخصیت و جایگاه زنان تاثیرات زیادی داشته و دارد، ولی بسیاری از حقایق در پس ابرهای جهل و خرافه پنهان مانده و جامعه زنان هنوز نتوانسته اند آن چنان که باید از میوه های شیرین فرهنگ دینی بهره مند گردند. از طرف دیگر فرهنگ غرب با تسلط بر امکانات مادی و مراکز ارتباطی و اطلاعاتی سعی در تحمیل الگوی ناقص خویش بر ملت های جهان دارد. آنان که هنوز از سودمندی دستاوردهای خویش مطمئن نیستند و از درون دچار چالش های عمیق و فراگیر شده اند، به تهاجم فرهنگی بر علیه کشورهای دیگر دست زده اند. از این رو ضروری است در دورانی که به «جاهلیت مدرن » موسوم گشته، با معرفی دقیق شخصیت و جایگاه زن گامی مهم در جهت پیشبرد اهداف عالی اسلام برداریم

 

 

 


*کتاب:  ضد                                          * نویسنده:   فاضل نظری            * معرفی‌کننده: محمد حسین خیر خواه

              * ناشر:  سوره مهر                          * سال نشر:  1392                           *موضوع: شعر

متن معرفی:  

فاضل نظری متولد 1358شاعر غزل سرای معاصر کع غزلیات ایشان اغلب مضمون عاشقانه دارد وطرفداران وخوانندگان زیادی دارد که اکثر انها نسل جوان هستند کتاب ضد » پس از سه‌گانه‌ی گریه‌های امپراطور، اقلیت و آن‌ها، چهارمین مجموعه اشعار فاضل نظریو پنجاه و یک غزل او را در بر گرفته است. در پشت جلد کتاب متنی با امضای شاعر نقش بسته که «من ضدی دارم/ آن‌قدر فریب‌کار که آن را/ «خود»پنداشته‌ام/ حالا/ من از خود برای تو شکایت آورده‌ام» می‌باشد و همانگونه که از آن دو جمله برمی‌آید، شاعر اینبار سفری دارد به عالم خویش و شعرهایش از عناصر بیرونی رها شده و به دنیای درونی‌اش رسیده و به دنبال شناخت خودش است که این خودشناسی با نگاه به حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» خداشناسی را در پی دارد:

به فکر هیچ‌کسی جز خودت مباش ای دل
که خودشناسی تو جز خداشناسی نیست

و این خودشناسی را قدم اول عاشق شدن می‌داند و هر چه غیر از آن‌ را بیهوده می‌شمارد:
دل از اعماق دریای صدف‌های تهی بردار
همین‌جا در کویر خویش مروارید پیدا کن

در اینکه همیشه فاضل نظری پیروی سبک هندی بوده و به دنبال کشف مضامین تازه، شکی نیست اما اینبار شعرهایش تنها در نازک‌اندیشی و مضمومن سازی ادامه دهنده‌ی سبک هندی نیست و به اندیشه‌ و حتی دایره‌ی واژگانی شاعر هم رسیده و بسیاری از حرف‌های مهم او تحت تاثیر شاعران آن دوره‌ قرار گرفته است. «خود» و «خویش» کلیدواژه‌های پنجاه و یک غزل کتاب هستند و به ندرت می‌توان شعری پیدا کرد که این دو واژه در آن ننشسته باشد. ساخت ترکیب‌ها و مضامین متنوع با کلماتی همچون آینه، موج، آسمان و از دیگر مواردی است که می‌توان آن‌ها را حاصل مطالعات شاعر در سبک هندی دانست.

برخی از غزلیات «ضد» را می‌توان در زمره اشعار پندی دانست که نقش آیات و روایت در آن قابل بررسی است؛ ولی بیشتر در تک بیت‌ها نشانه‌هایی از ادبیات اخلاقی به چشم می‌خورد:
دل به شادی‌های بی‌مقدار این عالم مبند
زندگی تنها فرازی در نشیبی ساخته است
درد دل کردن برای چشم ظاهربین خطاست
آنچه با آیینه خواهم گفت، آهی دیگر است

تنوع موضوعی از معدود ویژگی‌های مثبت فاضل نظری در مقایسه با دیگر مجموعه‌هایش می‌باشد. «ضد» تنها از اشعار عاشقانه و عرفانی تشکیل نمی‌شود و در آن اشعار اخلاقی، عاشورایی و اعتراضی نیز به چشم می‌خورد. دو شعر از این مجموعه با نام مشترک عاشقان، اشعاری درباره حماسه عاشوراست و نکته‌ی قابل توجه در آن، ملمع یک مصرع عربی و یک مصرع فارسی- بودن آن است:

با لبان تشنه آن ساعت که افتادی به خاک
لم تقل شی‌ء سوا قم یا ِأخا أدرک أخاک
مشک دور از دست گریان است و قدری دروتر
مانده بر صحرا لبی خندان و جسمی چاک چاک
سال نود و یک مجموعه‌ای از گزیده اشعار فاضل نظری توسط انتشارات مروارید منتشر شد که بهترین کارهای وی را در بر می‌گرفت و در آن ده شعر جدید نیز قرار داشت که آن ده شعر سال بعد در مجموعه‌ی ضد به چاپ رسیدند. به واقع این ده غزل، بهترین اشعار مجموعه به انتخاب خود شاعر بودند

 

 

 

 

 



*کتاب: تورگنیف                         * نویسنده: هانری تروایا          * معرفی‌کنند : میلاد جلیلیان

* ناشر: نشر مرکز                        * سال نشر: 1389                      *موضوع:ادبیات

متن معرفی:

 

در این رمان که براساس تاریخ ادبیات و تاریخ اجتماعی اروپای قرن نوزدهم شکل گرفته، زندگی‌نامه((ایوان تورگنیف)) میباشد.((ایوان سرگی‌یویچ تورگنیف)) در 28اکتبر 1818 در خانواده‌ای اشرافی دیده به جهان گشود .وی دوره کودکی را با تربیت‌های مادری پرخاشگر و مستبد سپری ساخت .علاقه وافر به مطالعه کتاب‌های کلاسیک روسی او را واداشت تا به محافلی راه یابد که درباره خدا، سیاست و آینده بشر به بحث می‌نشستند .رشد و بلوغ جسمانی و فکری او سبب باروری احساساتش در زمینه((شعر))، ((طبیعت)) و ((زن)) گشت .با این وجود دانشجویی کامل و منضبط بود که با شرکت در مجمع ادیبان فرهیخته و ملاقات با نویسندگان واقعی به تدریج آرمان‌هایش تحقق یافت .آشنایی با((پوشکین))، ((وویکوف))، ((گربنکا)) و ((کولتزوف)) تاثیر عمیقی در اندیشه‌های او برجایگذارد .((تورگنیف)) مانند دیگر روشنفکران از عقب‌ماندگی روسیه نسبت به کشورهای متمدن شکایت داشت و می‌گفت : ((چه دوره سختی بود !هنگامی که به پیرامون خود نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟ فساد وارتشاء بالا گرفته، برده‌داری پا برجاست، نیروی انتظامی مانند صخره‌ای پیشاپیش صحنه سر برآورده، عدالتی در کار نیست، شایعاتی در زمینه بسته شدن دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد، سفر به خارج از کشور ناممکن شده، نمی‌توان کتاب با ارزش و به درد بخوری را دریافت کرد، ابر تیره‌ای بر روی هر آنچه علم و ادب نام دارد گسترده شده است از روسیه، تا اندازه‌ای به دنبال عشقی بی‌سرانجام و به بهای بدبینی و بی‌اعتمادی محافل روشنفکری مسکو، را سپری کرد.

 
*کتاب:  تکلیف است برادر                * نویسنده: حسین بهزاد                * معرفی‌کننده: حدیث عیدانی

* ناشر:  غنچه                                  * سال نشر:  1384                          *موضوع: دفاع مقدس

متن معرفی:   

این کتاب حاصل گفت وگویی است با سردار حسین همدانی فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) که به اهتمام حسین بهزاد صورت گرفته است.
در مقدمه این کتاب که روایتی است از انقلاب، حوادث کردستان و جبهه غرب می خوانیم: تکلیف است برادر، روایت دست اول رخدادهای مربوط به سال های مبارزه علیه دیکتاتوری پهلوی، انقلاب اسلامی بهمن ۵۷، استقرار نظام نوین، تاسیس سپاه پاسداران، نبردهای داخلی جبهه کردستان و سرانجام ناگفته های پیکارهای جبهه غرب در مصاف با سپاه دوم ارتش متجاوز رژیم عراق است.

در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: فرهنگسرای پایداری نشر این اثر را فتح بابی بر انتشار روایت تاریخ شفاهی رخدادهای دفاع مقدس دانسته، مطالعه آن را به تمام علاقه مندان ادب و هنر پایداری توصیه می کند.

 

 

 

*کتاب:  نردبان خوشبختی فراتر از یک راز   * نویسنده:  محمد مرادی   * معرفی‌کننده:رقیه جمیلی زاده

* ناشر:    زیتون سبز              * سال نشر:     1391                             *موضوع:روانشناسی

متن معرفی:   

دراین کتاب میخوانیم خوشبختی درسبک مادیات نمی تواند ما را به آرامش برساند اعتماد به نفس بالاترین نعماتی است که ایزدمنان دراختیار ما نهاده است . اعتماد به نفس مثل عقابی است که انسان را درفراسوی قله های به پرواز در میآورد .واین یعنی اوج خوشبختی، انسان زمانی خود را خوشبخت حس میکند که اعتماد به نفس داشته باشد ...

دراین کتاب راه های عملی رسیدن به خوشبختی را با هم تمرین میکنیم وبا یکدیگر یاد میگیریم که از ارتفاعی بالاتر از زمین به زندگی خود نگاه کنیم وتمام خوبی ها وبدهای زندگی راباهم ببینم چرا که افرادی از که سطح زمین نگاه میکنند فقط یک گوشه ای از زندگی را می بینند بنابراین تحلیل نمی توانند تحلیل خیلی مناسبی داشته باشند .  

 

 

*کتاب:  راههای افزایش اعتماد به نفس    * نویسنده:  سیندی پیج                * معرفی‌کننده:هاجر رشیدی فر

* ناشر:    کیانوش                                     * سال نشر:     1377                      *موضوع:روانشناسی

متن معرفی:   

دراین اثرراههای اعتماد به نفس ارئه شده دراین کتاب میخوانیم  اغلب افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند. پر واضح است که آنها به خود و آنچه که انجام می دهند ایمان دارند. به یاد داشته باشید موفقیت آنها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نشده؛ بلکه روحیه ی خودباوری این افراد، آنها را به سمت موفقیت سوق داده است.

یک انسان با اعتماد به نفس سالم و طبیعی می تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، ارزش خود را بداند و بخاطر قابلیت ها، مهارت ها و موفقیت هایش احساس غرور و رضایت کند. اما کسی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد، احساس می کند مورد قبول و علاقه ی هیچ کس نیست و نمی تواند هیچ کاری را درست انجام دهد. امروز قصد داریم شما را با هشت راهکاری که به کمک آنها می توانید اعتماد به نفس خود را بالاتر ببرید، آشنا کنیم.

در نظر داشته باشید که شک، محصول باور نداشتن به خود است. وقتی شما خودتان را باور ندارید، چطور می توان انتظار داشت کسی به شما، ایده ها و توانایی هایتان ایمان داشته باشد؟ برای غلبه بر چالش های جدید، باید اعتماد به نفس داشته باشید. افراد ترسو و هیچگاه نمی خواهند از حریم آسایش خود بیرون بیایند. به همین دلیل افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، همواره از کنار فرصت های مناسب عبور کرده یا در یک بن بست شغلی گیر می کنند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، مغلوب شرایط دشوار خارجی می شوند

افراد موفق هیچگاه موانع را باور نداشته و همواره در پی عبور از آنها هستند. هیچکس جز خودتان نمی تواند در رسیدن به موفقیت، پیشرفت و آنچه می خواهید انجام دهید، مانع شما شود. حالا زمان آن فرا رسیده است که شک به خود و توانایی هایتان را دور بریزید و با تلاشی دو چندان برای رسیدن به موفقیت، رو به جلو حرکت کنید.

اعتماد به نفس یکی از ارکان اصلی پیشرفت شغلی است و اگر بتوانید این قابلیت را در خودتان افزایش دهید، به جاهایی خواهید رسید که حتی فکرش را هم نمی کنید. هر کسی می تواند با داشتن روشی مناسب و تلاشی مضاعف، اعتماد به نفس خود را بالا ببرد. مطمئناً با برداشتن هر قدم در این راه، حس اعتماد به نفس بیشتری خواهید کرد. سعی کنید این 8 راهکار را در بطن زندگی خود به کار ببندید.

پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت روز قدس

پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت روز قدس

علیرضا مختارپور با صدور پیامی، ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس، از تمامی کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دعوت کرد که در کنار دیگر اقشار جامعه، در راهپیمایی این روز شرکت کنند.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس، در پیامی ضمن گرامیداشت این یادگارِ حضرت امام خمینی‌(ره) به نمایندگی از تمامی کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اعلام حضور در راهپیمایی عظیم روز قدس در سراسر کشور، از آحاد ملت آزاده،‌ غیور و استکبار ستیز ایران نیز دعوت کرد تا همگام با یکدیگر و حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس،‌ فریادشان را بر رژیم صهیونیستی به گوش جهانیان برسانند.

متن کامل پیام دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم


بار دیگر روز قدس فرا می‌رسد، روزی که به تعبیر رهبر معظّم انقلاب اسلامی یکی از یادگارهای امام عزیز است. روزی که مردم مسلمان و آزادۀ جهان برای حمایت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مخالفت با رژیم غاصب صهیونیستی که سالهاست رسوایی‌اش در نسل‌کشی و کشتار و شکنجه پیر و جوان، زن و مرد فلسطینی در جهان برملا شده است با زبان روزه به میدان می‌آیند و ندای حق‌طلبی و عدالت‌جویی را سر می‌دهند.

اینجانب به نمایندگی از تمامی کتابداران و کارکنان نهاد فرهنگی کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اعلام حضور در راهپیمایی عظیم روز قدس در سراسر کشور، از ملت آزاده،‌ غیور و استکبار ستیز ایران دعوت می‌کنم تا بار دیگر با حضور گسترده در این راهپیمایی فریادمان را بر رژیم صهیونیستی به گوش جهانیان برسانیم. ان شاء الله.

ساعات کارکتابخانه شهید شریف درماه مبارک رمضان

صبح ساعت 8 تا 18/30 بعد از ظهر
روز پنجشنبه از ساعت 8 تا 13 میباشد
 روزهای تعطیل رسمی کتابخانه تعطیل میباشد

برگزاری پنجمین نشست کتابخوان در کتابخانه عمومی شهید شریف خرمشهر

 

     

در کتابخانه شهید شریف شهرستان خرمشهر برگزار شد نشست تخصصی کتابخوان شهرستان خرمشهر در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) نشست کتابخوان شهرستان خرمشهر در کتابخانه عمومی شهید شریف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه شهید شریف شهرستان خرمشهر  بمناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره ) و بصورت تخصصی با محوریت شخصیت ایشان در تاریخ 95/3/16  برگزار شد.
دراین نشست شش نفر به ارائه خوانده های خود پرداختند که خلاصه کتابهای ارائه شده  به شرح ذیل  می باشد:

 

درس هایی از امام ؛ مقام و شهرت طلبی ؛ اثر رسول سعادتمند/ارائه شده توسط:میلاد جلیلیان(دانشجو)

این کتاب درمورد این است که یک فرد وقتی به مقام و شهرت رسید نباید دچار تکبر یا شایسته سالاری شود و متواضع و فروتن باشد و از گرایش به شهرت طلبی پرهیز کند همانند امام راحل که رفتار و سلوک خردمندانه خویش را در زندگی، مدیون سال های تلاش در راه خودسازی در مکتب اهل بیت می داند.

برداشت هایی از سیره امام خمینی ؛ اثر غلامعلی رجائی/ارائه شده توسط:علی رضا عیدانی(محصل)

این کتاب در مورد قیام هایی است که در عصرهای مختلف به مبارزه باظلمت، جهل و کفر پرداختند و بت ها را شکستند و دریچه های نور را به سوی انسانهای دردمند گشودند. که از زمره این قیامها به قیام امام خمینی اشاره می نماید و امام خمینی را که در زمره این بزرگمردان است به مخاطب می شناساند.

بزرگمرد کوچک ؛ اثر حسین نیری/ارائه شده توسط نرگس سادات جلیلیان(دانشجو)

این کتاب درمورد خاطرات قنبرعلی بهارستانی است که در دوران نوجوانی و در یازده سالگی همراه با پدرش به اسارت نیروهای عراقی در آمد و رنج های وی را در طول دوران اسارت بیان کرده و به تحولات روحی او در این دورانم می پردازد. قنبر و پدرش در سال 1362از اسارت رهایی یافتند در حالی که دو برادر دیگرش به شهادت رسیدند.

 پا به پای آفتاب جلد 2؛ گردآوری و تدوین : امیررضا ستوده / ارئه شده توسط ابتسام بغلانی (محصل)

در واقع این کتاب به صورت پرسش و پاسخ مطرح شده و طرف مورد خطاب در پرسش ها افرادی هستند که در مقاطع گوناگون با حضرت امام در ارتباط بوده اند و ایشان به بیان گفته ها و ناگفته هایی از زندگی امام می پردازند و طی این گفتگوها ما به جنبه های مختلفی از زندگی سیاسی و اجتماعی و سالهای متمادی مبارزه امام و فعالیتهای ایشان پی می بریم.

سیمای خورشید در آیینه مقالات  به قلم چهل تن از نویسندگان / ارائه شدهتوسط : جلال شریفات (دانشجو)

 کتاب به سفارش و راهنمایی یعقوب قمری شریف آبادی و شاگردانش به رشته تحریر درآمده است . این کتاب کوشیده است  با زبانی شیوا و دلنشین به شرح و بیان عظمت معنوی و ملکوتی  امام (ره)  و تبیین برکات وجودی ایشان در آیینه مجموعه مقالات نویسندگان و اندیشمندان صاحب علم و ادب به رشته تحریر درآورد .نویسندگان این کتاب عضو جلسه علمی و معنوی «فروغ محفل روح االله» می باشند.

مبانی دفاع از دیدگاه  امام خمینی در دفاع مقدس  یا تحللی بی مقایسه ای ؛ اثر سید علی بنی لوحی / ارائه شده : ناهید حردانی (دانشجو)

این کتاب سندی گویا از رهبری بی نظیر ، شجاعانه و مدبرانه بزرگ مرد تاریخ معاصر اسلام حضرت امام خمینی (ره)  در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نابرابر است . همچنن این کتاب به توضیح عمق کینه و دشمنی  دشمنان انقلاب اسلامی بو‍یژه آمریکا می پردازد که بخصوص  در دوران دفاع مقدس با حمایت هایی که از رژیم بعثی کردند سعی در براندازی انقلاب اسلامی و شکست ایران اسلامی داشتند .

بخشودگی جریمه دیرکرد در ماه مبارک رمضان

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی خرمشهر طی بخشنامه ارسالی نهاد کتابخانه های عمومی کشور بمناسبت حلول ماه مبارک رمضان مبالغ دیرکرد کتب اعضایی که کتابهای خود را دراین ماه به کتابخانه ها عودت می دهند مشمول تخفیف خواهد شد و کتابخانه های عمومی هیچ گونه وجهی را بابت جریمه دیرکرد از عضو دریافت نخواهند کرد .